jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under december 2018

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 december 2018 12:52

Loe och Lin lekte på Familjecentralen idag. Förra gången ville Loe inte göra någon fotsnögubbe så det blev bara Lin som gjorde då. Men idag hade han ändrat sig och gjorde en egen som nu sitter fint på kylskåpet. /Jenny

Lin · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 december 2018 09:30

Det var lätt att falla för mönstret på den här vaxduken.

Charmigt julig med flera gulliga detaljer.


Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 december 2018 05:30

Igår var det skyltsöndag och Julstämning i Tibro. Vi gick fram och röstade på Isas förskolegran, köpte några julklappar på torget som barnen fick direkt, deltog i godisregn och ringdans och såg Jultomten komma via en paketleverans för att sedan sitta på någon slags tron och ta emot önskelistor.



Det var också första advent och versen som Isa ska läsa tillsammans med några förskolekompisar under luciafirandet handlar just om första advent. Det är ett tag kvar men hon har sedan länge lärt sig den utantill, bara att hoppas att den sitter när det väl är dags. Vi har övat på att hon ska försöka prata högt, långsamt och tydligt också och vi tycker att hon gör det riktigt bra.


Ian · Isa · Lin · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 december 2018 05:15

Ja, det är så man gör våra barn riktigt glada - och när de är glada blir också vi glada. Men vem gillar inte Alfons och hans värld?! Och igår var vi där och hade det riktigt mysigt.



Barnen visste inte om förrän på morgonen igår att vi skulle åka och blev glatt överraskade när vi berättade det för dem vid frukostbordet. Men innan vi for iväg passade vi på att streama första avsnittet av julkalendern Storm på lugna gatan. Och den verkar lovande.


Vi for till Skövde och så hoppade vi på tåget mot Centralstationen i Göteborg. Vi hade tur med platser både dit och hem och tågresorna gick bra med barnen. De blev kanske något rastlösa när slutmålen närmades och Lin hade en del energi att bränna men nu är det ju inte så långt att resa.


 


Alfons Åbergs Kulturhus ligger verkligen jättenära Centralstationen så vi kunde resa väldigt lätt. Vi hade med en vagn till Lin och ståbräda till Loe, men brädan kom aldrig till användning då Loe gick själv. Och vagnen fungerade mest som transport mellan ställen då man inte får ta med vagn in hos Alfons.


Ian och Isa var ju inte gamla när vi var hit förra gången men de har ofta pratat om detta besök och hur kul det varit och igår hade de säkert minst lika kul. Aktiv lek och utforskande varvades med ett par teaterbesök. Alfons bor på två våningar och det finns ett café där vi både åt och fikade... och gjorde ett och annat inköp i shoppen. Det blev bland annat en Snällkalender från Friends och när vi ändå var här passade vi på att köpa hemliga kompisbiljetter till de som kanske inte skulle ha möjlighet att vara här annars: "Genom noga utvalda organisationer som Stadsmissionen, Stiftelsen Friends och Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus delas sedan kompisbiljetterna ut till barnfamiljer som har det extra tufft i vardagen." Det kändes som en fin gest och kanske att någon familj redan imorgon kan få ett avbrott från en kämpig vardag tack vare oss.



Alfons Åbergs Kulturhus har mycket att erbjuda i alla fall oss och vårt besök varade i flera timmar. Nu har barnen Alfons som en favorit och det bidrar ju till att de känner sig lite som hemma i hans värld som de sedan tidigare är bekanta med. Det är lätt att hitta och Ian, Isa och ibland även Loe hade inte våra ögon på sig hela tiden och det gav ju alla en liten större frihet.



Det var svårt att få ur barnen vad de hade som favoriter men om de tycker om helheten så är ju det i sig ett gott betyg. Vid vårt senaste besök var inte Loe gammal och då hade vi bärsele med till honom men Lin tar ju sig runt med sin säregna stil och det kunde hon göra även här. Skönt när även hon kan få vara rörlig och delaktig... och vi slipper ifrån lite bärande.



Nu kanske det dröjer några år tills det att vi återvänder nästa gång, men tills dess har vi i alla fall skapat en massa härliga minnen att bära med oss under tiden. Hej då Alfons för den här gången och fortsätt sprida ditt fina och inspirerande sätt att tänka och leva till barn och vuxna! /Jenny


Ian · Isa · Lin · Loe · Utflykter
Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 december 2018 13:45

Vi fick ett mejl att deras Black weekend-erbjudande skulle dra igång och hittade en perfekt födelsedagspresent till Loe. En snygg elbil som skulle kosta 800 kr med hemleverans, nedsatt från 2399 kr. Vi slog till.
Vi fick kvitto på det men inget mer, däremot så sattes summan vi betalat tillbaka på vårt konto. Det kom aldrig något skriftligt besked till oss om detta.
Jag mejlade deras kundtjänst och fick svar från "Janne" som berättade att beställningen inte hade gått igenom för att de haft tekniska problem tidigare i veckan. Om vi fortfarande var intresserade av att köpa produkten för samma pris så skulle vi lägga en ny beställning och höra av oss.
Vi ville ju fortfarande ha varan så jag skrev och frågade hur vi skulle gå tillväga för att genomföra köpet till priset som vi hade köpt den för första gången. Denna mejlkontakt tar lång tid då kundtjänst inte verkar vara något som de prioriterar. Men "Janne" svarar att jag ska genomföra köpet och betala fullpris och sedan återkomma med ordernumret så skulle han korrigera det i efterhand.
När jag väl fått detta svar är bilen slutsåld online och enligt deras saldo så finns den inte heller i butiken i Skövde. Frustrerande!
Men via ett telefonsamtal som Jon gör tar det en ny vändning då de faktiskt hittar en sådan bil i butiken i Skövde. Saldot hade varit felaktigt.
Nu skulle inte hemleverans ingå men de erbjöd oss att få köpa bilen och de kunde hålla den till stängningsdags samma dag. Inte särskilt tillmötesgående när det var företaget som gjort fel!
Någon hemleverans var det verkligen inte att tala om för varan skulle ändå behöva betalas i kassan och allt vad det nu var. Till slut fick vi dem i alla fall att hålla bilen lite längre åt oss än de få timmarna som de först erbjöd så vi skulle kunna hämta den.



Jon hämtade elbilen och betalade priset som vi kunde visa upp att vi först hade betalat den för. Men de menade på att det måste varit fel på hemsidan, att man skulle ha sparat 800 kr och att varan var en big 'n' heavy produkt och att Bring skulle ta 399 kr i frakt. Hursomhelst var det ju inte något fel vi gjort. Nu står den snygga, vita Bentleyn och väntar på Loes 3-årsdag och det hela känns väl okej, även om det kunde ha gått smidigare. Och det sista svaret som jag fick från "Janne" kunde jag verkligen ha klarat mig utan:



"Hej igen!

Som jag nämnde i första mailet så skulle ni återkomma till mig när ni har lagt en beställning så skulle jag hjälpa er med att få det rabatterade priset. Jag förstår att det blir ett besviket barn där hemma men jag hoppas ändå att ni kan finna något annat roligt, just idag så har vi massor av bra erbjudanden på över 200 produkter. Förhoppningsvis när bilen kommer in igen så kommer den vara på ett rabatterat pris.

Med vänliga hälsningar,
Janne
Toys"R"Us Kundservice"


Hoppas att "Janne" trivs på sitt jobb...  Tack för inget, "Janne". /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards