jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 1 januari 2011

Årskrönika 2010

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 januari 2011 00:15

Januari: I januari adressändrade vi och blev återigen västgötar efter en tid bland annat i Piteå. Vi hittade ett litet krypin i Fagersanna. Men att flytta är jobbigt - kartonger hit och kartonger dit. Vi hade en del här nere redan men resten kom lite senare med lastbil som två härliga flyttgubbar lastade in åt oss. Det var ganska rörigt där ett tag innan vi kom i ordning men det är ju så det är när man flyttar.

Februari: I februari kraschade vår Dell-dator totalt. Men den hade några år på nacken och som tur var hade vi säkerhetskopierat allt innan. Dator kan vi inte leva utan så vi beställde genast en ny. Det är ju ett fantastiskt tidsfördriv! Liksom teven och det blev mycket tittande på vintersport i våra OS-mössor som Jennys mamma virkat.

Mars: Snön låg kvar länge och med en pulkabacke precis utanför dörren blev det lite bus i den. Tur att vi känner lite ungar - pinsamt om vi skulle åka där själva... Pulkaåkning kanske är en framtida OS-gren? Likheterna med bob är ju slående...

I slutet på månaden var det Earth hour, som vi även deltog i året innan. Under en timme ska man släcka ned lampor och stänga av allt elektriskt för miljöns skull. Vi var uppe på Billingen och hade hoppats på att hela Skövde skulle släckas ned men så blev det inte tyvärr... Nästa gång kanske.

April: Vi firade påsk med Jennys familj. Jennys äldre bror med familj var däremot inte med för de var på skidresa, och hade lämnat katten till vår trygga tillsyn. Så söt han är, lille Grane!

Jennys kompis Jenny gifte sig med sin Fredrik och vi var på vårt första bröllop tillsammans, vårt eget borträknat givetivs.
I april försvann också den sista snön och det började äntligen att kännas som om våren var på väg.

Maj: Nu började marknaderna komma i gång och först ut var marknaden i Mariestad och direkt efter den for vi och tittade på Lovas dansuppvisning i Skövde. Vi mötte våren i Hjo Stadspark bland alla nyutslagna vitsippor.

Jon tog årets första dopp i Örlen, något senare än vanligt, och Nalle var givetivs inte sen att hänga på.
Morsdag firades som vanligt i Norrqvarn, vid Göta Kanal. Ungarna lekte i minikanalerna, vi tittade på de fina motorsågsskulpturerna och njöt av god medhavd mat.

Juni: I början på juni bar det av till vårt favorithotell - Elite Strandbaden i Falkenberg. Hotellet ligger jättefint alldeles vid Skrea strand, men inte i centrum och med lagom avstånd till Gekås i Ullared.
Hjo, Vätterns pärla, är en underbar sommarstad så där blev det också några besök. I hamnen finns jättegod glass i glasskiosken. Det är mycket mysigt att vandra omkring bland alla stora träd i Stadsparken och där finns även en skojig lekplats.
Midsommar firades lugnt och tidigt på midsommardagen smög vi upp till stången och med vårt fadderbarn Lovas hjälp fixade vi årets julkort.
I juni gjorde Jon sitt första fallskärmshopp, ett tandemhopp från ett Herkulesplan. Vädret var vackert och uthoppet skedde från 4 000 meters höjd och kittlade gött i magen! Året bjöd även på ett andra hopp.

Juli: Sommaren var verkligen kort och inte överdrivet varm men lite fotbollsgolf i Flugebyn blev det.
Vi for och tittade på Sveriges märkligaste sevärdhet: Kvarntorpshögen. En slagghög med rester från oljeskifferindustrin som det forfarande ryker ifrån. Ganska häftigt! Den 25 juli föddes den här bloggen. Hurra!

Augusti: Äntligen fick vi besöka Järvzoo som vi så länge pratat om! Vi for på en liten minisemester via Nils Ferlin-statyn i Filipstad och upp mot Bollnäs där vi sov över. Följande dag vandrade vi omkring bland alla de vackra djuren - vargarna var bäst! På hemvägen gjorde vi ett kort stopp på Klarälvdalens folkhögskola i Stöllet där vi träffades.
Under semestern hann vi också besöka Skara Sommarland och roade oss med torra och blöta åkattraktioner.
Sista helgen i augusti var vi självklart i Skövde på Matfestivalen. Mycket gott att äta men vi saknade Langosvagnen. Alcazar underhöll på kvällen.

September: Jenny dämpade ålderkrisen med årets andra tur till Strandbaden i Falkenberg. Tänk vad lite shopping i Gekås kan göra! Den här gången var vi även på Klitterbadet och njöt i relaxen.
Vi var på Bondens marknad i Karlsborg och tittade på lamadjur och på marknaden i Mariestad och åt kanderade äpplen.

Oktober: Vi for till Piteå för att fira Jons pappa på hans 80-årsdag. Stort kalas med fest hela helgen!
Hertiginnan av Västergötland, kronprinsessan Victoria och Daniel besökte Skaraborg. Nyfikna som vi är kunde vi ju inte hålla oss borta från uppståndelsen. Så söta de är!
Månaden avslutades med att fira Jennys morfars 95-årsdag, däremellan fällde Jon träd, fick akupunktur i nacke och axlar och därefter hade vi en massa monster på besök för att fira Halloween.

November: Jon startade sin karriär som filmskådespelare med att vara statist i den första svenska 3D-filmen som ska spelas upp till fästningsturen på Karlsborgs fästning med start nästa sommar. Många långa nätter blev det...
Nalle var till veterinären och det konstaterades att han hade kristaller i urinen - nytt foder och hormonspruta för förstorad prostata.
Jon deltog, utklädd till Hjohjärtat, i årets juldopp i Hjo i Vättern. Iskallt i luften och is i vattnet.
Vi var på både pysselmässa och Stad i ljus i Skövde.
Såg vår första hockeymatch live tillsammans. Färjestad mötte och slog Luleå i Löfbergs Lila Arena - hockey är bäst live!

December: Vi for till Göteborg och gick på Universeum. En mycket spännande upplevelse för oss som aldrig varit där förut. Vi var också på Lisebergs Julmarknad och vandrade omkring bland alla miljoner ljus.
Julafton firade vi hos Jennys föräldrar med många paket och alldeles för mycket god mat. Vi åkte både skridskor och skidor och gick stavgång för att råda bot på matens efterdyningar...
Lagom för att fira in det nya året kom Jons föräldrar ner från Piteå på besök, och hux flux hamnade de i Ullared för första gången! Men förhoppningsvis inte den sista... Hursomhelst hade vi väldigt roligt allihopa.

Vi önskar alla våra bloggläsare