jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 8 juni 2012

Efter förlossningen...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 juni 2012 18:00

Jag fick ett nyhetsbrev från Mama där en av artiklarna handlade om tiden efter förlossningen. Och det var verkligen svårt att hitta något positivt på de sex sidorna...


"Efter en till tre dagar på bb får ni åka hem. Ofta inväntas att amningen startar (ett smärt­kapitel för sig, ömma bröst är bara förnamnet). "

"Ta värktabletter. Du måste inte ”härda ut”."

"Efter förlossningen är man som överkörd av en lastbil och har inget bra försvar."

"Man kan också känna besvikelse och sorg över att förlossningen inte blev som tänkt."

"Det är inte amningen som ger dig ”gröt i huvudet”, testa att väcka vem som helst en gång i kvarten flera veckor på raken så får du se hur snabba i tanken de är…"


Det här är bara en del av det som tas upp i artikeln. Och säkert stämmer alltsammans, men kanske inte för alla... Bara att vänta och se. /Jenny

 
 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

8 juni 2012 19:53

Det är tyvärr bara och vänta och se. Det kan bli så som det står i artikeln, värre eller bättre.. Det är så olika från person till person.

Lägg inte energi på det nu, 78 dagar kvar till bebisen flyttar ut från magen =)

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

8 juni 2012 20:22

Det låter ju inte alls så trevligt med allt som händer efteråt. Och upp till ett år för kroppen att återhämta sig!!
Ska göra som du säger och försöka att inte tänka på det. Inte så mycket i alla fall.
På föräldraträffen pratades det mycket om att skaffa positiva målbilder. Ska jobba på dem... Vi vill ju ha vår efterlängtade baby! /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

8 juni 2012 21:30

Ja det tar runt den tiden för kroppen att återhämta sig, det är ju mycket som blivit påverkat under många månader och under förlossningen såsom muskler, bäckenbotten, hud osv.
Viktigt att det får ta den tiden.

Positiva tankar är alltid bra men självklart faller man igenom ibland och blir negativ, huvudsaken är att man lyfter huvudet igen och försöker.
Du behöver inte se hela trappan, det räcker att du ser första steget och börjar där :)

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

8 juni 2012 21:36

Första steget låter som en utmärkt början. Ska bara se till så att det blir lite mindre än vad jag byggt upp det nu...
Jon har hört att om man luktar på bebisen så frigörs det endorfiner. Får väl se till att bli babyhög när det kniper! ;)
Jag är så fruktansvärt sugen på att börja plocka fram alla babygrejer, men det känns lite tidigt. Vi får väl se hur länge jag kan hålla mig. Skulle samtidigt vara roligt att pyssla med det nu när jag mår bra. Vem vet vad jag orkar sen...?
Och på tal om orka, nu är det sängdags. Natti, natti! /Jenny

 
Caroline Andersson - Mamma till Elias

Caroline Andersson - Mamma till Elias

8 juni 2012 22:29

Man ska inte läsa så mycket, tiden på bb tyckte jag var HEMSK, inte för att det var jobbigt att vara förälder eller för att det var en stor omställning eller så, utan för att det var så dåligt på bb. Dålig personal, litet varmt rum, obekväma sängar, fanns inget att göra, dålig mat, jag kan inte komma på någonting som var bra med tiden på bb. Men det var helt annat när man kom hem och fick börja leva riktigt igen, då kom den där underbara känslan som man hade föreställt sig. Visst får man ont i bröstet, men det går över och tillslut känner man ingenting (tills dom börjar få tänder, det gör ont!) Man kan vara trött men man orkar ändå! Det är helt olika hur man upplever det och det är helt olika beroende på hur barnet är! Hur mycket man än läser och försöker att förbereda sig så är det inte alls som man trott att det ska vara. :)

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

9 juni 2012 08:27

Ja, jag ångrar lite att jag läste den här artikeln... Att det kan bli riktigt tufft insåg jag väl ändå, men nu fick jag alldeles för många detaljer som jag kanske aldrig råkar ut för.

Men så trist att läsa att du inte fick en bra tid på bb. Det är ju en viktig del det också. Undrar om man får använda mobilen där för vid förlossningen satt det i alla fall förbudsskyltar uppe...?

Min målbild finns inte på bb utan snarare hemma när alla våra inköp äntligen ska komma till användning! :) Känner mig mer avslappnad här än på sjukhus.

Som du skriver, ingen idé att försöka förbereda sig för mycket. Omöjligt att säga hur det kommer gå. Hoppas bara att bebisen kommer att vara frisk! /Jenny

 
Annika

Annika

8 juni 2012 22:34

Detta stämmer verkligen inte på alla, varför tror du jag har 4:a barn, har INTE genomgått detta på ett negativt sätt.

Tänk positivt att det blir en mysig tid tillsammans med bebis och Jon, härliga promenader med vagnen och mys i sängen.
Och sen ska man gå efter egen känsla vad som passar en själv för på bästa sett göra det positivt för sig själv och bebisen.

Du kommer bli en super bra mamma, tro bara på dig själv lite mer. / Kramiz till dig :)

http://imittenavmittliv.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

9 juni 2012 08:21

Ja, jag hoppas ju verkligen inte att en och samma person råkar ut för allt det här, inte flera gånger i alla fall.

Det är ju bra att veta att det kan bli riktigt hemskt, men får vi bara en frisk liten baby så finner vi nog mycket glädje i det. Artikeln glömde nog bara ta upp det... ;)

Men visst vandrar tankarna iväg en del. Magen bara växer och växer - och något som bara blir större och större ska ju ut.

Kramar till dig! /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

9 juni 2012 08:03

Bebishög kan vara en bra idé :) Dom doftar helt underbart.
Det är många såna små saker man inte tänker på, som tex att när barnet är på väg ut så kommer det oftast några droppar bröstmjölk för att barnet senare ska kunna lukta vart bröstet är. Barnet kan även lägga upp en hand och "krama" bröstet vilket ju ser gulligt ut men väl uttänkt eftersom det hjälper till att få igång mjölken.

Du kommer som mamma kunna känna igen just ditt barns skrik även om tio andra bebisar skriker samtidigt.
Du kanske kan ta lite bebisgrejer i taget, dra ut på det liksom =)

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

9 juni 2012 08:21

Förlossningen kommer verkligen att bli en resa! Och eftersom vi vill att bebisen ska komma så måste jag ju på sätt och vis se fram emot just förlossningnen.

På föräldraträffen sa barnmorskan det att man kommer inte att komma ihåg och vara med på allt som händer utan förundras när man läser journalen efteråt. Får hoppas att Jon har bättre sinnesnärvaro. :)

Vi vet ju inte riktigt vart vi ska ta vägen än men nu börjar tiden dra ihop sig mot bf och vi får ingen ny bostad. Kanske bara att inse att vi får bli kvar här första tiden... Enligt artikeln skulle man ju inte ta några stora beslut som om t.ex flytt.

Igår kväll, imorse och säkert en del i natt för jag har vaknat flera gånger har babyn sparkat massor. Hur orkar den!? Och är det bra för den att hålla igång så länge...? /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

9 juni 2012 09:18

Vissa bebisar rör sig helt enkelt mer än andra, det kan börja bli trångt så den bökar runt mycket för att hitta en bra ställning eller busar lite :)
Rörelsemönstret förändras desto mindre plats det blir i magen.

Du kanske även gör andra saker nu som gör att du uppmärksammar rörelserna mer än tidigare, barnet rör sig så gott som hela tiden men det är inte alla rörelser som känns.
Stress kan påverka och göra barnet mer aktivt så upplever du det väldigt obehagligt, vila!

Bebisen sover med 40 minuters intervaller så vila får den :)
Många bebisar är även nattugglor och håller gärna igång på kvällen och natten utan det minsta hänsyn till sina föräldrar =)

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

9 juni 2012 09:26

Den här lilla vännen verkar vara som mest aktiv när jag ska just vila eller sova - då sätter den igång. :)

Den här kanske klarar sig med bara 40 minuters vila på en hel natt... Vi får väl ta det där med hänsyn lite senare i livet. Nu verkar det kört.

Jag har en nödspeldosa liggande vid sängen och när det blir som värst/bäst drar jag upp den och inbillar mig att babyn lugnar sig lite. Har dragit upp den där dosan många gånger nu... :)

Vi hade ju läst att nu skulle aktiviteten i magen minska men det har snarare blivit tvärtom. Den har bökat runt i över en vecka nu! Den kanske inte hittar någon favoritposition utan bestämmer sig för att komma ut istället...?
Och varför inte - vi är ju jättetrevliga! ;) /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 14 april 15:45


Y E L L O W S T O N E     Jag vet inte exakt hur många avsnitt under hur lång tid man måste avklara för att verkligen bingea en serie, men jag tyckte att jag hyfsat fort tog mig igenom avsnitten som fanns ute, dvs. de fyra första säsongerna ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 13 april 19:00

I eftermiddag besökte vi Fågelviksskolan då det anordnades en massa kul för barn och unga. Bland aktiviteterna fanns tipspromenad, fiskedamm, pyssel, ansiktsmålning, godisregn, möjlighet att testa på diverse sällskapsspel, dansa Just dance, sjunga ka...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 13 april 09:00


Fastän det fortfarande är ganska kallt händer det saker i trädgården. Det finns blommor och knoppar här och var och det piggar ju verkligen upp. På väg mot rätt håll så att säga... även om vädret för närmsta tiden inte riktigt är med på de noterna. ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards