jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 19 juni 2013

Cupcakes

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 juni 2013 14:30

I paketet från I hemmets lugn låg det en cupcakemix från Dr. Oetker. Och sådana här genvägar gillar jag! Kalla mig bekväm eller lat. Men bara för att det här gick så smidigt har jag förutom cupcakestillverkning också hunnit: få Ian att sova lite två gånger, mata honom ett par gånger och äta själv, ta ut gänget på en liten promenad, träna sökövning med Nalle, bädda i gästrummet, köra och ta hand om tvätten från två maskiner med mera...



Cupcakes har jag ju förstås hört talas om men jag tror inte att jag gjort några tidigare. För muffins är väl inte samma sak, även om grunden kanske är samma? Vad vet jag. De här lyckades jag i alla fall trolla fram. Inte så jättesnygga så jag ska ansöka till spritsskolan så fort jag gått färdigt på Hogwarts. /Jenny


   

 
 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

19 juni 2013 14:58

Jättefina! vad kul att du gillade mixen :)

Cupcakes är som en liten bakelse som är tänkt att äta utan bestick och som oftast har någon form av fyllning som tex bär eller kräm samt som oftast har en topping iform av frosting, glasy eller tex grädde.
En cupcake är också normalt sett mindre än en muffins och lättare men alltid söta.

Muffins är något större och mer kompakt och behöver inte vara söt utan kan även bakas som matmuffins.
Dom brukar inte heller dekoreras och äts oftast ljumna till skillnad från cupcakes som äts kalla.

Man skulle väldigt enkelt kunna säga att en cupcake är en muffins med någon form av topping.

Hepp =)

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

19 juni 2013 15:02

Så sa Jon också ungefär när jag frågade honom igår: "På muffins är det väl ingen topping...?" Då hade han ju rätt. ;)

Jag tog faktiskt mindre formar än till när jag brukar göra muffins så där fick jag ju rätt. I dessa är det ju ingen fyllning dock men jag gjorde en philadelphiatopping som jag smaksatte med vaniljsocker, kakao och en del färgade jag bara med karamellfärg. Som tur var hade jag finströsslet hemma. :) /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

19 juni 2013 15:06

Han är duktig han Jon =)

Låter som en alldeles utmärkt topping. Såg på Ica att på samma ställe där denna mix fanns så fanns det även mix för cupcaketopping där du själv får smaksätta den med saft, kaffe, choklad osv. Cupcakemixen fanns som vanilj eller choklad.

Strössel måste man alltid ha hemma =)

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

19 juni 2013 15:12

Jag tror snarare att det är så att de fikar alldeles för mycket på hans jobb. Det är nog så han lär sig...

Det var ju inte så svårt att göra själva toppingen. Att få till det snyggt var det knepiga. Särskilt inte när jag hade en enmansorkester som spelade kastrullock i närheten... /Jenny

 
Ingen bild

Signhild Skrivmoster

20 juni 2013 13:44

Oj va du är duktig! Det ser riktigt fint och proffsigt ut och smakar säkert alldeles för gott!
Inte dumt att "impa" på svärmor t.ex !!

Spritsskolan skulle nog jag också behöva några lektioner hos! :)

Kramar !

Jenny och Jon Sjöberg

20 juni 2013 14:05

Mycket var ju redan färdigt och jag behövde bara sätta ihop det. :)
De blev i alla fall jättegoda så det blir inga kvar till t.ex svärmor. ;) Kram! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards