jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 6 november 2020

Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 november 2020 06:30

Nej, rubriken till trots är detta inte en recension av den klassiska boken. Men det började med en bok - om motorsågning. Jag har ju jobbat en del i skogen och har motorsågskörkort ABC, men i Försvarsmakten måste man då och då förnya sitt förarbevis för "motorhandsåg". Därför satt jag en dag och läste kursboken från Skogsstyrelsen (min gamla arbetsgivare), då det slog mig att jag - trots alla år av utbildning och praktik - fortfarande inte visste skillnaden mellan en motorsågskedja med delningen 3/8" och 3/8" Hobby.

Nu undrar säkert en del av er vad jag pratar om, och ytterligare några undrar säkert vad det spelar för roll, egentligen... Men därav första ordet i rubriken: nörderi. Jag har funderat rätt mycket på innebörden av att vara "nörd". För mig är det inte ett nedsättande ord, tvärtom. Det är inte samma som att vara "töntig". Jag har själv varit en nörd, och är det väl i viss mån fortfarande, och blir alltid imponerad av människor som har tid, lust och vilja att verkligen grotta ned sig i det minsta av detaljer och bli kunniga inom ett eller flera ämnesområden. Därav det andra ordet, stolthet. Fler borde känna sig stolta över att kunna något, vad det nu än må vara. Bära sitt nörderi som en krona; okunskap är ju det som verkligen är töntligt. Och man kan ju bli "expert" på det mesta!


En motorsågskedjas delning. (Bild lånad från Maskinlabbet)


I detta fall med delningen tog jag mig ändå tiden att googla, för svaret stod inte i boken. Jag hänvisades till ett skogsforum på nätet, och där kommer sista ordet i rubriken in: fördom. För trots att jag vill tro att jag är en rätt så fördomsfri person, blir jag gång efter annan påmind om att så verkligen inte är fallet. På väg in i detta skogsforum, tänkte jag att här kommer det vimla av inlägg från glada "rednecks" och "hillbillies" utan nån koll eller skrivkunskap. Men där kom den fördomen på skam... Här är ett citat från en tråd om just delning, närmare bestämt om egenskaper på 3/8" resp. 0.325":


"Matematiskt är det bara 13% skillnad de två emellan.Således är det en annan parameter än just delningen som svarar för åtskillnader i karaktären.Kan tänka att drivlänksbredd och profilhöjd istället är kardinalparametrar för kedjornas individuella karaktärer."

 

Sedan fortsätter tråden med den ena insiktsfulla kommentaren efter den andra, med mängder av matematiska uträkningar och okända fackuttryck. Jag känner mig allt mer bortkollrad ju mer jag läser och inser att jag, trots mina år som professionell skogshuggare, verkligen inte är "smartare än en femteklassare". Man blir nog aldrig fullärd, och den insikten skänker någon slags tröst. För vad vore livet om man visste allt? Det är fortfarande roligt att lära sig nya saker, så en stor shoutout till alla nördar därute - håll fanan högt! /Jon

  

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards