jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 oktober 2012 20:15

En graviditets svallvågor...


Nu har det gått över tre veckor sedan det oplanerade kejsarsnittet. Att göra ett snitt hade jag inte tänkt, men nu blev det oundvikligt. Jag var inställd på en "normal" förlossning och eftersom det här är vårt första barn har jag inget att jämföra med när det kommer till efterspelet.


Men så här är läget när det gäller mig:
Avslaget var riktigt kraftigt i början men nu har det minskat. Det fortsätter komma, fast sedan ett tag tillbaka slipper jag förlossningsblöjorna i alla fall. Nu går det bra med vanliga mensskydd. Jag har ont i ena höften och har svårt att sitta skräddare och att ligga på den sidan. Sviter från förlossningen kanske...


Jag är fortfarande otroligt svullen och jag börjar tvivla på att jag någonsin kommer att få på mig förlovnings- och vigselringarna igen... Och på tal om få på sig så är det fortfarande mamma-kläder eller mycket större kläder som gäller. Magen har dragit ihop sig en del men det är mycket sladder kvar.


Sladder som jag tror kommer att bli knepigt att bli av med. Särskilt när jag fortfarande har svårt att röra mig eftersom snittet inte läkt än och dels för att jag inte bör anstränga mig heller. Och absolut inga tunga lyft på 6-8 veckor har jag blivit tillsagd. Ett ställe på snittet har förresten sett lite irriterat ut på sistone och svidit rejält. Det har i alla fall blivit något bättre med sårtvätt och kompresser som skydd på.


Magen är ju långt ifrån snygg och mot slutet av graviditeten, efter alltför många kartonglyft vid husflytten, fick jag fula bristningar. Typiskt, jag som trodde jag skulle klara mig. Eftersom än det ena och än det andra skars av under operationen är ju frågan om jag någonsin kommer att känna mig bekväm i bikini igen. Och det är fortfarande illa med känseln över naveln.


Jag har kvar karpaltunnelbesvären, och natten och morgonen är jobbigast. Det blir mycket amning och barnbärande med böjda handleder. Men upp till tre månader kunde dessa besvär vara kvar. Bara att vänta och se. Det är på nätterna som snittet är jobbigast också, när jag ska upp och ner i sängen, flytta hit och dit för att amma osv. Då märker jag verkligen av hur bortblåsta mina magmuskler är...


Amningen går i alla fall mycket bättre nu. I början gjorde det jätteont och bröstvårtorna blev såriga. Aouch! Dessutom värkte det i livmodern i och med att den drog ihop sig under amningen. Det fortsätter att sticka i fötterna när jag ammar och jag vet inte vad det är om. Mjölken rinner till bra - för bra - för ofta blöter jag igenom amningsinläggen och blir dyblöt. Ibland när jag bara ska böja mig ner droppar det och när Ian suger sprutar det - både högt och lågt. Så våra "mysiga" amningsstunder blir ofta kladdiga...


Jag är besviken över att jag inte kan röra mig lättare så här i efterhand för det hade jag sett fram emot. Nu är jag istället "beordrad" mer vila än när jag var höggravid. Att ta ut Nalle, som kan vara nyckfull i koppel, har jag inte vågat för jag vill inte riskera något. Och jag saknar våra promenader.


Inte trodde jag på långa vägar att det skulle bli så här mycket under graviditeten och inte heller så mycket att återhämta sig ifrån efteråt. Men, trots det var - och är - allt värt det. Ni har väl sett Ian...? ;) /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 oktober 2012 20:00

Efter ännu en natt med lite sömn vaknade vi i alla fall upp till ett glatt besked: Ians gungställning var på gång.

Gunhilde och hennes man Kjell hade nämligen en fin gungställning över som vi tacksamt tog emot. Tiden går ju så fort och det lär väl inte dröja länge innan den kommer till användning... är vi rädda. Dessutom var det hemleverans direkt till trädgården på den här lekfulla presenten, och det tackar vi extra mycket för.

Tusen tack för gungställningen... som Nalle inte var sen att inspektera. :)

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards