jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under februari 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 februari 2015 18:01

Vilket lätt recept med otroligt få ingredienser för att få till något så mumsigt - Nutellabrownies!


 


Nutella, ägg, mjöl och lite salt, plus florsocker för att garnera med om man vill, är allt som behövs för att få baka dessa smaskiga brownies. Riktigt smarriga och jag fick dessutom till kladdigheten riktigt bra.

Receptet hittade jag HÄR.

När jag garnerar med florsocker använder jag mig av en tesil, för det tycker jag fungerar jättebra och är smidigt. /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 februari 2015 14:15


Den här grejen kom inte så mycket till användning till Ian, men nu har Isa nyttjat den desto mer. Mest har det blivit frukt som vi har fyllt vår Munchkin med, så hon har kunnat äta lite på egen hand utan att vi ska behöva oroa oss för att hon ska sätta i halsen. Hon får testa nya smaker samtidigt som det blir lite av en lek och motoriken tränas.


Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2015 20:00

Oj så mycket mumsigt det var med i blogbagen med namnet Nystart utskickad av LOPPI-gänget. Dessutom var det ju nyttiga saker! Allt för att försöka få till en bra start på det nya året, och kanske hjälpa till att hålla ut lite längre med det där eviga nyårslöftet. Nu lovade vi inget sådant, men vi tycker om att testa nya saker. Det är spännande att se och ibland även smaka på sådant som vi kanske inte annars skulle komma i närheten av.


Blogbagens innehåll med dess förpackningar.


Blogbagen innehöll Blutsaft, Ekomüsli, KidsZoo-vitaminer, Castus fruktstänger, Friggs hälsote med blåbär och açaí, Friggs tunnare och krispigare riskakor med smaken Chiafrö & Havssalt och Friggs nyhet vitaminbrus. Jag och Jon smakade på innehållet, med viss hjälp från Ian.


Men några Kids Zoo-vitaminer fick vi inte i honom, även om de ser supergulliga ut med form av nallebjörnar i glada färger. Jag provsmakade inte någon heller i och med att det stod att gelatinet var från nöt, är ju vegetarian. Men Jon har ätit och tycker att de smakar gott, och kanske att vi framöver kan få i Ian någon också. För tillfället äter han ganska bra, så om det blir en kräsen period framöver kan de komma att bli mer aktuella. Vitaminerna innehåller bara naturliga färger och aromer och inga konstgjorda sötningsmedel.


Blutsaft är kanske däremot något som jag borde dricka mer. Det är ett vegetabiliskt järntillskott som innehåller ett järn som kroppen lätt kan tillgodogöra sig. Andra bra saker med produkten är att den är rik på B-vitaminer och fri från konserveringsmedel. Men tyvärr tycker jag inte om smaken. Tänk om den kunde smaksättas på något gott sätt - det skulle ju bli perfekt!


Eko-müslin är provsmakad av oss båda och jag har väldigt lite erfarenhet när det kommer till müsli eftersom det är något som jag sällan äter. Men om jag ska äta någon så kan jag mycket väl tänka mig att fortsätta med den här, även om det där med superbär inte är något som jag ger mycket för. Däremot att müslin är baserad på ekologiskt odlade ursprungsgrödor som har högre halter av protein och högre halt av näringsämnen än vissa andra grödor. Allting odlas i Sörmland.


Fruktstänger vet jag inte om jag hört talas om tidigare men kan mycket väl förstå varför de skulle passa bra som ett energirikt mellanmål. Väldigt smidiga att ta med! I blogbagen låg Castus fruktstänger, produkter utan tillsatt socker, utan konserveringsmedel och färgämnen men rik på fibrer. Konsistensen kändes först lite ovan, men är säkert bara en vanesak. Den ena förpackningen av stänger hade smak av blåbär och den andra av jordgubbe. Smakade oväntat gott.


Blogbagens innehåll utan dess förpackningar.


Företaget Friggs hade bidragit med tre olika produkter från sitt utbud: te, riskakor och vitaminbrus. Jon fick provsmaka teet eftersom jag aldrig har druckit en kopp te i hela mitt liv och just därför är väldigt oerfaren på detta område. Han gav teet klart godkänt. Det här är ett hälsote med blåbär och açaí, ett rooiboste som är naturligt fritt från koffein. Gott luktade det i alla fall, men så brukar ju te göra det. 


Riskakor går det åt en hel del här. Ian är väldigt förtjust i de som smakar pizza, men kanske att de här kakorna kan blir en favorit också. Friggs Riskakor är extra tunna och självklart med enbart naturliga ingredienser. Just Chiafrö & Havssalt som vi fick provsmaka är en av de mest populära smakerna. Att de är tunnare gjorde stor skillnad och det var även en del majssmak på dem. Mycket krispiga och smakrika!


Avslutningsvis kom det också ett rör med Friggs vitaminbrus, detta med exotisk smak av bland annat ananas och papaya. Ett friskt alternativ till att minska sötsuget. Tabletterna innehåller krom som hjälper till att upprätthålla en normal blodsockernivå och även vitamin C som bidrar till en normal energiomsättning. Nu har vi ju inte testat under någon längre period för att verkligen kunna fastställa ifall det fungerar eller ej, men drycken smakade i alla fall gott.

Kanske lite oväntat så föll mig faktiskt müslin bäst i smaken, och i och med denna provsmakning åt jag faktiskt en hel tallrik yoghurt - händer ju nästan aldrig heller. /Jenny



Vi tackar så jättemycket för att vi fick chansen att testa årets första upplaga av LOPPIblogbag!
Gilla Loppi Event på Facebook och håll utkik efter nästa möjlighet att ta del av en alldeles egen blogbag:

https://www.facebook.com/loppievent/timeline


Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2015 18:30


ForLifes insamling för att stödja cancerforskningen har nu överstigit 100 000 kronor. En summa de är stolta över, men mer pengar behövs. Varorna som säljs i butiken hos ForLife säljs till förmån för forskning om cancer. Du kan också vara med och göra skillnad. Köp armband, halsband eller mobilskal från ForLife. Om du köper fyra eller fler armband så får du ett mobilskal med på köpet. Sortimentet har nyligen blivit utökat med flera nya armbandsmodeller. Nu finns det också mobilnummerarmband för både barn och vuxna. Gör skillnad!


 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2015 18:06


Ian orkade hålla ut för att pyssla ihop ett endaste kort inför Alla hjärtans dag. Men fint blev det! Han la det dessutom på lådan själv.

Första brevlådan vi kom till hade redan hunnit tömmas för dagen så vi fick ta nästa. Jag gick med vagnen och han sprang hela vägen. Bra motion det!

Han är väldigt duktig på att stanna när man säger till honom, för det finns ju en och annan trafikerad gata även här. Men viss oro känner jag ju förstås över att ha honom "lös", men då somnar han ju inte i alla fall.

Nästa låda hade inte tömning förrän på kvällen och förhoppningsvis är kortet framme imorgon. Långt ska det färdas. ;) /Jenny

Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2015 18:04

... att svarsalternativen inte är på svenska? ;)


Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 februari 2015 21:00


Många utav leksakerna tillverkas i Kina, men den här nattlampssköldpaddan är faktiskt direktimporterad från Kina. ;) 159 kronor kostade den och kom hela långa vägen från Kina till vårt utlämningställe. Den rosa paddan har funktioner som både ljusprojicering och musiksnuttar, och man undrar ju om det var en lönsam affär för säljaren...




Isa

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards