jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 juni 2023 06:45

Vi fick en så fint skriven inbjudan från Loe till förskoleklassens picknick på Baggeboskolans skolgård och där var vi igår kväll. Personalen pratade, barnen sjöng, familjerna fikade i gräset, barnen fick sedan leka fritt och sedan fick personalen avslutningspresenter. En riktigt fin kväll, men lite svårt att ta in att vår goe lille Loe börjar i ettan till hösten... Det har fungerat så bra med honom i förskoleklass och vi hoppas att det går lika bra framöver. Dock är hans hörsel fortfarande ett litet orosmoment och det där med vårdgaranti verkar inte fungera så bra...

Men det blir en konstig och tråkig skolavslutning på Baggeboskolan - barnen kommer inte att sjunga för familj och andra som istället bara får vänta utomhus på att barnen ska komma ut. Först var det konstigt att inte vara i kyrkan, men i år blir det ingenting åt uppträdandehållet alls. Men sommarlov blir det ju hursomhelst!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 juni 2023 07:15

Vi har länge pratat om Hörsjöns Camping efter att ha läst flera positiva recensioner om campingen och nu har vi varit där och kan sätta upp en knappnål i Smålandsstenar på campingkartan. Att campingen var liten - faktiskt den minsta vi varit på hittills - visste vi ju innan, fast att den var så mysig överraskade glatt. Lekplatserna på campingen var inte heller stora men barnen roade sig där ändå och precis utanför campingen fanns en större lekplats. Vår campingtomt var väldigt fin, rymlig, i rätt solläge och med lekplatsen just bredvid. Eftersom campingen inte var så stor så var det nära till allt och mitt i alltsammans låg badet där det fanns en stor uppvärmd bassäng med små rutschkanor och två trampoliner på en och tre meter. Badet är kommunägt men campinggäster fick rabatt. Barn under nio år hade dessutom gratis inträde, så det kostade nästan inget att gå in och bada och där fanns också duschar, bastu och annat. Under vår vistelse hade vi enorm tur med vädret: det regnade inte en droppe och var varmt om dagarna och svalt om nätterna. Vi gjorde en utflykt i Smålandsstenar också och såg bland annat domarringarna som givit orten sitt namn, men eftersom vi inte bokat mer än två nätter så höll vi oss mest på campingen.

Besöket blev så kort för vi ville ju till premiären på Sommarland i lördags och sedan hade vi bokat biljetter till Barnens festivaldag i Huskvarna Folkets park på nationaldagen, så vi bröt upp från Hörsjön tidigare för att i god tid vara på plats i Huskvarna och ha ätit och hittat en bra parkering med husvagnen innan.

Den här festivalen var ny för oss men mycket med den lockade, som hoppborgar och framträdande av både Kiana och Theoz. En Angry bird och Bing hade också vägarna förbi och det fanns något för alla. Lin testade t.ex på hinderbanan med käpphäst. Dock var det riktigt varmt så gympapasset hoppade vi över och drog oss till skuggan för en paus just då.

Kiana och Theoz gjorde båda riktigt härliga och medryckande uppträdanden och det var grymt kul för barnen att kunna lägga till dessa artister på listan över kändisar som de sett så långt. För att inte hamna i värsta trafikkaoset när alla skulle hem så lämnade vi lite tidigare, vi hade ju dessutom en bit kvar hem och följande dag väntade ju skola och förskola... Vi kom hem tidigare än vi vågat hoppas på och den här gången hade vi inte lika mycket att packa upp då vi litat på väderprognosen och det torra vädret gjorde ju också att förtältet inte ens var fuktigt.

Om det var mycket som blev knas med vår säsongspremiär där i påskas med trasig bil, sjukdom, gegga, snö och kyla, så var det här verkligen rena semestern. Inga större missöden, om man inte räknar bristen på jordgubbssylt till pannkakorna, och även om husvagnen kommer att få stå uppställd på uppfarten ett tag nu så kommer vi att börja kika på nästa resmål.

En film från resan:

Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 juni 2023 15:45

Vi tog oss en biltur runt sjön Örlen och i samma veva passade vi på att leta reda på några Hitta ut-checkpoints. Som avslutning stannade vi till vid Gamla Örlenbadet och beställde pizza och faktiskt att några tog sig ett kyligt dopp.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 juni 2023 17:00

Glassen blev ännu godare i dessa söta minibägare.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 juni 2023 07:45

Italienska pinsan är som en blandning mellan pizza och focaccia bakat på surdeg. Vi testade att toppa brödet med Parmigiano och det här blev ett mycket gott tilltugg.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 juni 2023 08:00

Tibro OK arrangerar återigen Hitta ut Tibro och vi har varit iväg och hittat ett antal checkpoints i kommunen. Det blir lite roligare att ha ett mål med promenaden! Vi har i första hand siktat in oss på de centrala kontrollerna då vi oftast haft några barn med (bra sätt att träna bokstäver på också), men vi ska försöka hitta så många som vi kan. Hitta ut pågår mellan 1 maj-30 september och det fylls på med nya checkpoints varje månad, totalt kommer det att finnas 105 stycken.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 maj 2023 06:15

Efter kvällsmässan i Kyrkefalla kyrka väntade en massa roliga aktiviteter för barnen som avslutning på deras kyrkogrupper. Med VIP-halsband fick barnen tillgång till ansiktsmålning, hoppborg, chokladhjul, åktur med Bobby cars, de kunde kasta bollar på burkar, ta en åktur i vagnen som hästen Ture drog, fiska i fiskdamm och så äta korv med bröd och festis på det. Isa och Lin fick också så fina målningar av duktiga Camilla Moberg. Isa valde en fjäril på armen och Lin blev en isprinsessa. Det var nöjda barn som kom hem med allt från chokladbitar till blinkande studsbollar.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 maj 2023 09:15

I lördags rejsade plastankorna i Tidan i en för oss vinstlös tävling, men det var ändå roligt att se de gula ankorna ta sig nedströms. Lin och Sia deltog i Ankspringet, ett lopp för mindre barn, och de fick både glass och medalj vid målgång. På Ånaplan fanns också annat att roa sig med som att fiska upp plastankor och vinna sig ett gosedjur. Att skjuta Nerf och få en skumanka var ett nytt uppskattat moment.

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!