jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under juni 2014

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 juni 2014 08:17

 


Igår drog jag upp några rädisor i blandad storlek. Jag behövde gallra, och några var överraskande stora. Gott smakade de också. Och dagliljan har nu slagit ut. Men jag väntar ju på potatisen... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 juni 2014 17:00

... på veckan var min plan. Ingen idé att gå ut för hårt när det är mycket vecka kvar tänkte jag och planerade att efter rastningen med Nalle cykla till Mini-Zoo med Ian. Vi behöver ju komma ut lite.

Att bara cykla dit skulle ju bli en utmaning i sig med den här magen och det här flåset... Och visst blev det en cykeltur och lite koll bland djuren men så blev det ju en hel del annat också... för jag överlevde cykelturen.



Vi har ju ett eventuellt bilbyte på gång och trodde att det mesta var i sin ordning för vi hade ställt tusen frågor, sett till så den blivit besiktad för det var hög tid för det osv.

Den hade gått igenom besiktningen och svaren på våra frågor har låtit bra. Men så ställde vi för säkerhets skull frågan om AC:n fungerar för det var något som den skulle ha - och vi verkligen behöver. Och står det med i annonsen så räknar man ju liksom med att den fungerar.

Men nej. Den var trasig. Och hur bilfirman tänkte där vågar jag inte tänka på. Bilhandlare ska ju vara sånt seriöst folk, typ. ;)

Planen var att göra bytet på torsdag och så skulle affären vara klar. Nu ska istället AC:n bli undersökt då för att bli lagad gud vet när.

Vi blev erbjudna att ta bilen ändå och att de skulle stå för räkningen om vi lagade den där de vill här (bilfirman ligger ett par timmar bort). Men att stå helt utan bil nu när det kan bli en vända till förlossningen när som helst kändes inte alls som ett tryggt alternativ.

Vi inser ju redan att vi förlorar pengar på vår bil i och med att vi gör ett inbyte men övervägde saken och tyckte ändå att det skulle bli smidigt och minst krångel med att lösa det så här. Men nu vete katten!

På torsdag får vi väl mer klarhet i saken så får vi se vad vi kommer fram till. Men det har redan blivit onödigt många vändor fram och tillbaka i saken tycker jag. Jag hade ju siktat på en lugn sista graviditetstid den här gången, och tyckte att vi låg bra till.

Och med posten kommer nästa tankeställare. Ian har inte fått plats på den förskolan som vi ansökt om och hade hoppats på. Den vi ville ha ligger bara knappt 500 meter bort och nu har vi fått en som ligger 1,3 km bort... Tveksam till att det är värt det för 15 timmar i veckan. För oss är det ju ingen akutsituation, men jag och Jon får prata om det när han kommer hem från jobbet.

- Är inte Jon hemma från jobbet?!?! Han har ju slutat för länge sedan nu.

Nej, Jon är inte hemma för självklart behövde han oplanerat jobba över just idag.

Fina vänner var förresten förbi och lämnade lite nödproviant i form av cola och jordgubbar (påfyllning inför förlossningen...), men då ringde telefonen i samma veva och jag kände mig otrevlig som inte kunde prata mer eller tacka ordentligt.

Vi pratade bara i dörren nu när de var förbi, för de fick barn för tidigt och jag vill inte riskera att smitta den lille. Jag ringde i alla fall upp sen när Ian somnat och blir jag bara frisk, fortsätter ju att dras med den här förkylningen, så kanske vi kan träffas i helgen. Länge sedan Ian träffade sin tjejkompis nu.

Och efter samtalet, och Ian fortfarande sov, hade jag tänkt lägga mig men då dök nästa vän upp med sina barn. Så det blev ingen vila, men ändå skönt att få skingra tankarna lite grann. Ian vaknade och fick ju dessutom lite underhållning och nu inväntar vi att pappa ska komma hem.

Och så fick jag ett mejl från Loppi om att de tagit emot länken om mitt inlägg för senaste blogbagen. Och så fick jag efter det ett mejl från Loppi om att de saknade min länk för blogbagen. Suck... Och ett mejl från en annan organisation som vill ha hjälp med lite uppmärksamhet - något som vi självklart ska ställa upp på, för det känns viktigt. Och så var det nåt mer...

Tur ändå att Bilar underhåller Ian lite grann och att jag har cola och jordgubbar. Men vad mer ska den här veckan bjuda på månntro...? /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 juni 2014 13:30


Ja, snart är det ju dags för fotbolls-VM i Brasilien. Synd att inte Sverige är med... och när vi tänker efter så är vi nog ändå mer intresserade av en annan nedräkning. Fast kanske inte alla av oss. ;)

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 juni 2014 18:59

Den här rean är faktiskt ganska lockande... Fynda hos Mångas Mamma Shoppen som säljer kläder från Disney, Didriksons, Lundmyr, Maxomorra, Småfolk med många fler. Priserna var ju ganska låga från början. Tyvärr lite utplockat i storlekarna, men skulle vi anstränga oss skulle vi säkert hitta något. :)


Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 juni 2014 13:30

Vi går på stigen som går till...


Vi köpte med oss lite fika och åkte ut till vår favoritskog - skolskogen. Den vi gifte oss i vet ju ni som har koll. :) Nalle blir ju så glad av att vara här och nu när kuren är slut är det inte mycket annat vi kan göra än att vänta. Så varför inte fördriva tiden med det som vi vet att han gillar - skogsbus och bad!


Koltrastbo...?


Vi hade tänkt fika i vindskyddet som finns på platsen, men där hittade vi ett fågelbo och ville inte störa så vi satte oss en bit bort på balansstockarna istället. Nu vet vi ju inte om boet var övergivet, men dumt att tränga oss på ifall.

I och med att det varit lite si och så med Nalles hälsa tog vi med flytväst till honom så att ansträngningen inte skulle bli för tung. Först hade vi flexikopplet på också, men märkte snart att han orkade simma bra.


Till havs!


Nalle blir verkligen lycklig av vatten och gnistan hos honom tändes till lite extra när han fick simma och jaga pinnar. Att han sedan luktar dyigt åvatten nu är inget som han verkar störas av...


Lycklig blöt jycke.


Jobbet med att få sig själv torr fixade han också och sedvanligt drog han omkring med pinnar, men helst stockar. Stort och tungt ska det vara  - och vilka är vi att stoppa honom när han har så roligt?


 

Skogsarbetaren!


Ian blev trött av att knalla omkring i terrängen som inte var så lätt alla gånger och Nalle blev ännu tröttare för han drog ju omkring för glatta livet och nu sover båda sött. Men väl hemma hanns det med lite gräsklippning också innan lunch och sovstund.

I skogen tog vi en bild på hela familjen, men det är inte lätt att få alla i en och samma ruta nu när somliga av oss är så aktiva och somliga av oss är så stora...


 

En mamma med gravidmage, en pappa, ett barn och en hund.

Ian · Nalle
Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 juni 2014 13:18

Potatisblommor på gång!


Nu finns det äntligen små antydningar till att vår potatis kommer att blomma. Jag har tittat och tittat flera gånger varje dag och nu minsann! Och en vecka efter att potatisen har blommat ska man eventuellt kunna skörda har jag läst mig till. Kanske blir innan midsommar då...? /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards