jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under februari 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 13:30

Vi passade på att fira Alla hjärtans dag lite i förskott och njöt av god hämtmat från vår favoritpizzeria: Tibro Bar & Grill. Alltid fantastiskt gott och personalen är alltid lika trevlig.

Tycker du kanske att den här pizzan, en Margarita, ser ovanligt stor ut så stämmer det. Bar & Grill gör gigantiskt stora och goda pizzor. Den här är lite ovalformad och på smalaste stället är den 40,5 cm och på bredaste 43 cm. Precis lagom storlek!

Jon, den fuskisen, delade sin pizza på mitten för att frysa in hälften, men jag åt och åt och åt nästan upp hela. Det blev några små kantbitar kvar som jag inte riktigt vet vart de tog vägen... ;)

Vi hade med oss en liten, liten present till personalen på Bar & Grill som tack för alla (kilon!) goda maträtter som de skapat till oss. Roligt att kunna överraska! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 10:00

Vad passar bättre till nybakta, ljuvligt doftande scones än just te? Jenny hävdar förstås Coca-Cola, men det gör hon i och för sig om allt...

Jag har i alla fall prövat två nya tesorter från House of Tea. Nu utger jag mig på intet sätt för att vara någon stor tekännare, eller någon annan kännare heller för den delen, men jag är ändå begåvad med en näsa och smaklökar, så här är mitt högst personliga omdöme om dessa teer.

Först prövar jag Ekologisk Rooibos Sweet Citrus. Rooibos är en buske som växer på Cedarbergen i Sydafrika (det visste jag inte), och kallas för rött te i Europa (det visste jag).

Mycket riktigt blir tevattnet rödfärgat, med en frisk doft av grape eller kanske citronhalstabletter. Smaken är också god, och eftersom detta te ska innehålla en hög grad av antioxidanter och flera mineraler, inbillar jag mig att det är nyttigt på köpet.

Nästa tesort att pröva: White Tea Marigold. Detta är ett ekologiskt vitt te, Pai Mu Tan, som innehåller ringblomma. Vitt te ska tydligen vara ungefär lika hälsobringande som grönt te, läser jag mig till på House of Tea's hemsida.

Färgen på tevattnet blir svagt gul, nästan genomskinlig. Doften är starkt aromatisk, liksom smaken. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det doftar och smakar, men enligt etiketten ska det smaka bergamott och vanilj. Vet inte om jag håller med.

Kanske har jag sörplat vanligt svart te för länge, men det är lite svårt att ta till sig att te inte smakar... tja, te helt enkelt. Fast med lite socker (ja, jag vet, det är inte nyttigt) blir teet genast mer välsmakande.

Mitt samlade omdöme då? Rooibos är nog snäppet godare än det vita teet, men jag tror att det är en vanesak, och jag ska försöka trappa ned på sötningsmedel och dricka te rent.

Hur som helst är det nog bättre i längden med te än alltför mycket kaffedrickande. Dessutom är det avkopplande att bereda en kopp te och dricka den i godan ro. /Jon

 

PS. Jenny inflikar att det går mycket fortare att dricka Coca-Cola, och då får man mer gjort...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 februari 2011 00:15

Idag är sista chansen att delta i utlottningen av en MP3-spelare.

Klicka HÄR eller på bilden för att komma direkt till tävlingen.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 februari 2011 21:21

Nu behöver ni inte längre undra vad som blivit av auberginen som mamma var så vänlig att överrumpla mig med häromdagen (tidigare inlägg finns här). Den lever inte längre.

Jag tyckte det smakade som en seg gurka, hade hoppats på att den skulle smaka lila - min favvofärg! Jon däremot tyckte att det smakade jättegott och åt upp alltihop. Men å andra sidan så äter han ju allt...



Recept: Den lyckliga lila auberginen

♥ skiva auberginen på längden

♥ pensla skärytorna med olja (ingen olivolja här inte, utan vanlig rapsolja)

♥ salta (har hört talas om flingsalt och havssalt och det passar säkert bra)

♥ svartpeppra

♥ currya

♥ toppa med pressad vitlök efter behag

 

In i ugnen i cirka 40 minuter i 175 grader.

Ta ut när det gått runt 30 minuter och strö över riven ost (här blev det mozzarella, och färdigriven var den också - tack Arla...).

Servera tillsammans med kniv och gaffel.


Vi hade efterrätt också: Frestas Mango och passionsmousse. För tredje helgen i rad. Den här gången med aprikoshalvor. Snart har vi nog uppnått vårt mål och förätit oss, men vi får nog härda ut ett tag till. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 februari 2011 21:15

Till dig Esmeralda71! "Bare att njute och blunne..."

Peter LeMarc - Det finns ingen -oops... inget, ska det ju givetvis vara, bättre!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 februari 2011 18:00

  

Den låt som satte sig bäst på hjärnan från den första deltävlingen i lördags har varit Swingflys Me and My drum - väldigt skönt gung i den låten.
Men nu lämnar vi Luleå för nästa deltävling som hålls i Göteborg. Här är startfältet och våra åsikter om dessa bidrag:


Brolle - 7 Days And 7 Nights
En riktig snygging i ett nummer som ger Elvisvibbar. Delar av refrängen sätter sig direkt. Blir säkert farlig.


Loreen - My Heart Is Refusing Me
Artisten är iklädd ett trassligt rött garnnystan och posen är väl också lite iögonfallande. Mycket Rhianna "eeeyee eeeyee" och inte mycket mer. We're refusing you too...


Babsan - Ge mig en spanjor
"Pappa, jag vill ha en italienare"-uppföljare? Babsan är skoj, men inte i Melodifestivalen. Buskisvarning! Fortsätt med krogshowerna. Adíos!


Elisabeth Andreassen - Vaken i en dröm
En "jag lever min dröm"-låt. Mycket tacksamhet och glädjetjut i denna låt. Som hämtad från en Disneyfilm. Vi är tacksamma om den inte går vidare.


Sanna Nielsen - I'm In Love
Ett hel okej sång, men något saknas. Den går lite obemärkt förbi. Tyvärr får nog Sanna stå kvar där i sin knepigt utformade bur, men snurrplattan som hon står på kanske blir en hit som den nya motionsflugan. (Jennys anm: Inte alls lika träffsäker som Empty room som fick mig att drömma att jag och Sanna var tillsammans. Har inte riktigt fått kläm på om Jon skrämdes eller tändes av det...)


The Moniker - Oh My God!
Ett lagom svängigt nummer med en Moby/Phil Collins lookalike, 70-talsfeeling och färgglad bakgrund med bland annat dansande svampar! Den här låten blir man glad av. Oh la la!


Anniela - Elektrisk
En låt på svenska - lite ovanligt nuförtiden ju... Men det här är en laddad låt även om det blir mycket upprepning. Blir aldrig något riktigt blixtnedslag.


Christian Walz - Like Suicide
Många vackra instrument i en fin låt. Men en sång om självmord känns inte så skoj att skicka ut i Europa.


Vill ni också höra bidragen finns de här, på SVT:s Mellowebben!

Kom gärna tillbaka och berätta vad ni tycker, om ni inte redan vet.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 februari 2011 17:33

Vädret var väl inte det bästa när jag igår körde lastbil tur och retur Karlsborg - Upplands-Väsby. Trots att det inte alls var första halkan, och trots att SMHI utfärdat en klass 1-varning (på vissa ställen till och med klass 2), var det stora problem ute på vägarna, med många avåkningar och långa köbildningar som följd.

Än slank han hit, än slank han dit...


Detta var en vanlig syn ute på E18 och E20. De flesta olyckor var singelolyckor med förare och passagerare som stod till synes oskadda utanför sina fastkörda bilar. Men på både dit- och tillbakavägen såg jag både ambulanser och polisbilar med blåljus, så alla hade nog inte lika tur. Räddningspersonalen verkade ha väldigt mycket att göra.

Jag tappade räkningen runt fjorton trafikolyckor som jag såg längs vägen, men många fler rapporterades via radion. Radioprogrammen avbröts ständigt av den trumpetstöt som förkunnar Trafik- och servicemeddelande. En reporter på Radio Västmanland blev helt bestört över situationen och kommenterade det hela med:

"Det låter ju som rena slakthuset därute! Ta det lugnt på vägarna!"

Hastigheten ute på motorvägen var sällan över sjuttio, knappt sextio för det mesta, och det tog lång tid att ta sig hem igen.

Konstigt nog tyckte jag inte att det var så farligt oväder där jag körde. Lite blötsnö på rutan, men det var varken drivsnö eller snörök, utan bra sikt och inte alls farligt halt. För hög fart var nog boven i många av gårdagens dramor. Kanske skulle denna skylt, som jag såg i Upplands-Väsby, behövas på fler ställen...

Ovädret har fortsatt idag, och säkert har inte räddnings- och bärgningspersonal haft mindre att göra denna dag.

Jag förstår att det kanske är mycket begärt i dagens jäktsamhälle, men försök att ta det varligt. För kom ihåg: Bättre omkörd och bortkommen än omkommen och bortförd! /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 februari 2011 10:51

  Jag har blivit utvald för att testa Jula Multiskridskon!

Tjoho - så kul jag ska ha!!! /Jenny  

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards