jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under februari 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 februari 2011 13:48

Peter LeMarc - Gå ingenstans utan mej

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 februari 2011 12:15

Blev i ett mejl förfrågad av Quorn att delta i en undersökning där syftet var att ta fram bättre Quornprodukter. Ja, det kunde jag väl göra, tänkte jag, men nog hajade jag till när den här frågan dök upp:

  

Knappt att jag vågade gå vidare. Vad var det de visste? Vad var det jag inte skulle få berätta? Att quorn är 100 % animaliskt, vem som mördade Palme, meningen med livet?

Jag fullföljde i alla fall undersökningen, men nu är mina läppar förseglade, jag tänker minsann inte yppa ett ord till någon om detta.

"Självklart kan jag hålla en hemlighet. Det är de jag berättar den för som inte klarar det."

För övrigt så är jag ganska nyfiken på hur quornsvampen ser ut, om det nu finns någon... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 februari 2011 00:15

"Det är den som far vilse som hittar nya vägar..."

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 februari 2011 17:19

Oj, vad jag har blivit granskad på sistone! Efter flera år utan någon, var det idag åter dags för en hälsokoll på Din & Min Hälsan i Karlsborg, vår företagshälsovård. Det var frågeformulär, hörseltest, kontroll av färgseendet, mätning av blodtryck, längd och vikt, blodprov och... tja, andra prov...

Jag anser inte mig själv vara normal, men alla testresultat pekade på motsatsen.

Tre månader har gått sedan jag sist lämnade blod. Åkte därför idag in tillsammans med en kollega till KSS (Kärnsjukhuset i Skövde) och fick skriva ännu en friskförklaring. Sedan kollas ju blodet innan det får användas, så där hamnar man under luppen igen.

Sköterskorna därinne är riktiga blodsugare - men det är en bra sak! De är vänliga och duktiga, man kan verkligen bara ligga och slappna av, och vips är man åter några decilitrar blod fattigare, men nöjd ändå.

Det bästa med att vara blodgivare är inte att man gör en insats för sjukvården, inte heller att man kan donera hela sin ersättning till Barncancerfonden. Det är inte ens att man får ett litet avbrott i arbetsveckan.

Nej, det är det gigantiska bandage man får över det ytte-pyttelilla, lilla nålsticket. Alla tror att man ensam varit ute i kriget - och vunnit det! /Jon

 

  

 

PS. Om du inte är blodgivare men tyckte att det lät häftigt att få ett så stort bandage, eller om du bara vill läsa mer om blodgivning, kan du göra det på Geblod.nu, klicka HÄR!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 februari 2011 13:41

Idag kom det lite skojiga saker i postlådan, alltid lika roligt att hitta paket.

Ekologiska teer från House of Tea


I helgen beställde vi hem te från House of Tea som kom idag. Det är Jon som ska börja dricka mer te, och mindre kaffe var tanken. Jag håller mig till Coca-Cola, men jag deltog friskt i beställningen, måste ju erkänna ett te luktar underbart gott i alla fall.
Vi beställde White Tea Marigold - ett ekologiskt vitt te med smak av bergamott och vanilj. Just vitt te var en nyhet för oss. Svart, grönt och rött hade vi hört talas om men inte vitt. Det är det te som processas minst utav teerna och som innehåller minst koffein. Det lätt väldigt hälsosamt!
Även Ekologisk Rooibos Sweet Citrus kom med på beställningen. Detta te ska ha en god smak av söta citrusfrukter. Rooibos är en buske som växer i Sydafrika och kallas för rött te i Europa och innehåller en hög grad av antioxidanter och mineraler.
Vi fick också hem ett litet prov på ett grönt te som heter Bai Sha Lu, också ekologiskt, som har en söt och frisk smak.
Ska bli spännande att testa även om jag är skeptisk. Vi återkommer med smak- och doftresultat.

Ett vackert smycke från Linneas Unika


Med posten kom också en vinst från en tävling som jag deltog i och vann. Vinsten är tyvärr hemlig då den ska bli en present, så ni får bara en liten glimt av det vackra smycket. Kika in hos LinneasUnika för att titta på fler ljuvliga smycken! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 februari 2011 13:23

För ett tag sedan mejlade jag kommunen och bad dem sätta upp en hundlatrin i närheten av där vi bor. Jag letade på kommunens hemsida men hittade inte just den som var "hundlatrinansvarig" så jag drog iväg ett mejl till någon på tekniska på vinst och förlust. "Till den det berör..." skrev jag överst i mejlet.
Och döm om min förvåning när jag tittar ut genom fönstret imorse och ser en vänlig kommungubbe vara i full gång med att sätta upp en latrin - just där jag bad om en!
Det är en skön känsla när man vet att någon lyssnat på vad man sagt. Känns som om jag gjort lite skillnad. Givetvis inte alls i den omfattning som Jon gjort - han har varit och lämnat blod igen. (Och det hade jag också gärna gjort men de hittade inga ådror att ta blod ifrån, de var för små...)

Och visst är det jättesmart - här har vi många besökare och jag skriver om bajs... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 februari 2011 16:23

Vad roligt att vi fått så många nya besökare! Vi förstår att det beror på tävlingen som ligger ute här på bloggen, men vi hoppas att några utav er kanske stannar kvar även när den är avgjord. I alla fall ett litet tag, tills ni en dag, inte långt från nu, när vårt bloggtänk försvunnit, och ni upptäcker att vi faktiskt inte kan blogga, att vi bara är ett ledsamt medelålderspar som ser ut lite grann som några som hade en välbesökt blogg för ett tag.
Lät det bekant? Var det kanske ett patetiskt försök att få våra bloggläsare att stanna kvar...?

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards